In seiner jüngsten Publikation „Justice and Righteousness in the Old Testament – Reflecting on Slavery in the Hebrew Bible“ wirft Ulrich Berges, emeritierter Professor für Alttestamentliche Wissenschaft an der Katholisch-Theologischen Fakultät der Universität Bonn, einen kritischen Blick auf das Spannungsfeld von Gerechtigkeit, Abhängigkeiten und Sklaverei in der Hebräischen Bibel. Ausgehend von der Beobachtung, dass versklavte Personen in alttestamentlichen Diskursen um soziale Gerechtigkeit – anders als Arme, Witwen, Waisen oder Fremde – oft aus der moralischen Forderung nach Gerechtigkeit ausgeklammert bleiben, untersucht Ulrich Berges anhand ausgewählter Textkorpora strukturelle Asymmetrien und deren theologische Implikationen. Besonderes Augenmerk gilt dabei der Rolle YHWHs als „Herr“ Israels: Die Befreiung aus ägyptischer Sklaverei führt nicht zur oft beschworenen Unabhängigkeit, sondern zur existenziellen Abhängigkeit vom befreienden Gott. Vor diesem Hintergrund plädiert Berges für eine differenzierte Relecture der biblischen Gerechtigkeitskonzepte – nicht zuletzt, um vorschnellen Gleichsetzungen mit modernen Menschenrechtsdiskursen entgegenzuwirken.
Aus dem Ankündigungstext des Verlages:
The phenomena of slavery and asymmetrical dependencies in the writings of ancient Israel cannot be adequately addressed without also looking at the discourses on divine and human justice. Only then does the position of the slaves in their uniqueness become clear, because they are almost completely left out of the moral demand for justice that otherwise applies to the poor, widows, orphans and strangers. Their status as property, which only in exceptional cases allowed them to be considered as subjects with personal rights, dominates the discourse. On a theological level, the phenomenon of slavery also influenced the Old Testament image of God, as YHWH himself became the owner of his people. Liberation from slavery in Egypt lead not to freedom, but to permanent dependency on the liberating God. However, radical dependency on YHWH also means that the divine master must protect the righteous. Otherwise, YHWH would degenerate into an arbitrary tyrant. The demand for justice binds the divine sovereign. If one examines the discourses of justice in the Hebrew Bible about the position of slaves, their deficits become particularly visible. This should urge caution in declaring the biblical writings to be the forerunners of human rights.
Ulrich Berges, Justice and Righteousness in the Old Testament. Reflecting on Slavery in the Hebrew Bible (Dependency and Slavery Studies [DSS] 20), Berlin/Boston 2025.
Weitere Informationen und die Möglichkeit zum kostenlosen Download der open access-Publikation finden Sie unter: https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/9783112206782/html